Logo

Vy a Vaše zdravíJsme součástí skupiny AGEL, největšího soukromého poskytovatele zdravotní péče ve střední Evropě.

O nemocnici

Nutriční terapeut Nemocnice Valašské Meziříčí varuje: Vánoční přejídání může způsobit žlučníkovou koliku i pankreatitidu

19.12.2016

Vánoce jsou neodmyslitelně spjaty s kouzelnou pohádkovou atmosférou, dárky, ale také hojným hodováním a často nevítaným přibíráním na váze. Podle nutričního terapeuta Nemocnice Valašské Meziříčí Tomáše Jareše, Dis., navíc nadváha není zdaleka to nejhorší, co může sváteční přejídání způsobit. Zvýšený příjem potravin totiž může vyvolat i žlučníkovou koliku, gastritidu či pankreatitidu.

„O vánočních svátcích jsou lidé zvyklí jíst těžké kombinace pokrmů, které se ze zvyku nejí v malém množství, ale naopak v množství, které žlučník a slinivka nemusí být schopné strávit. Také alkoholické nápoje, které k těmto těžkým a velkým porcím jídel lidé popíjí, mohou zapříčinit již zmíněné zdravotní problémy,“ varuje nutriční terapeut a vedoucí stravovacího provozu Nemocnice Valašské Meziříčí Tomáš Jareš, Dis. Vzdávat se tradičních vánočních pokrmů není nutné, vhodné je ale konzumovat přiměřené porce a omezit vánoční hodování pouze na den či dva, nikoliv týden a více, jak je tomu v mnoha rodinách zvykem. Dalším důležitým bodem je pak pravidelnost a odpočinek mezi jednotlivými jídly.

„Během svátků míváme na stole stále nachystáno něco k snědku. To láká k neustálému pojídání, a tak si náš trávicí trakt nemůže odpočinout, což celý organismus vyčerpává. Snadno pak mohou vznikat bolesti a trávicí obtíže v podobě gastritidy a u lidí s kameny žlučníku dokonce i v podobě žlučníkové koliky nebo až pankreatitidy,“ vysvětluje Tomáš Jareš.

Ti, kteří chtějí Vánoce pojmout opravdu zdravě, by měli volit odlehčené receptury jídel, tedy namísto smažené ryby zvolit rybu pečenou, bramborový salát nedělat s majonézou, ale s bílým jogurtem. V cukroví je vhodné namísto máslových krémů využívat třeba marmeládu, nebo rovnou vyměnit cukroví třeba za ořechy. Zároveň by součástí vánočního režimu měl být dostatečný přísun ovoce a zeleniny, a také dostatečný pitný režim s minimem alkoholu. Neodmyslitelnou součástí svátků by pak navíc měl být i dostatek pohybu.

 „Vánoce jsou svátky klidu, jež bychom měli trávit se svými nejbližšími. To ale neznamená, že musíme sedět celé dny u televizí nebo počítačů. Naopak, pro duševní i tělesnou pohodu je daleko lepší procházka, bruslení, nebo třeba tanec,“ uzavírá Tomáš Jareš.

 

Zpět